Daar moeten we het meedoen hè vandaag de dag: woorden. Ik houd ervan. Soms gelardeerd met beelden, zoals het inauguratiegedicht van Amanda Gorman; de vingers, de uitdrukking, de timing … Ze versterkten het woord dat superslim gerijmd was. Ik kon er geen elfje of haiku in terugvinden; het was een cadans die paste bij de president van de VS in 2036. “Madam President Gorman, I like that sound”, zoals ze zelf zei. Hoe mooi is elk woord in deze zin? Zonder bluf is het leven duf.
De verhouding inhoud/woordkeuze/performance
Woorden zijn sowieso het communicatie transportmiddel vandaag de dag. Van oudsher is de impact die je op je publiek maakt opgebouwd uit drie componenten:
- Inhoud: slechts 7% van je boodschap
- Woordkeuze: 23%
- Performance (oftewel ‘Hoe draag ik de boodschap uit?’): 70%!
Performance
Via een Teams- of Zoom-meeting is performance vandaag de dag best te beïnvloeden; een leuk plantje op de achtergrond, een beter scherm, een extra wifi-versterker en je komt al een heel eind.
Met oortjes in pratend op straat
2020 was het jaar van de opkomst van videobellen. Ik hoor mensen nog zeggen: "Mijn telefoon, huh, nee alleen voor whatsappjes, verder zit ik de hele dag achter mijn scherm." Ik deed het ook, en nog steeds. Met mijn blik naar buiten zag ik het afgelopen jaar bijna elke dag een man druk gebarend over straat lopen met oortjes in, pratend en gebarend; duidelijk een professionele vergadering aan het voeren. Die gebaren deden er niet toe, ze waren helpend voor de man zelf. Ik denk wel dat het ertoe deed wat hij zei en hoorde. Daarop zijn vast belangrijke beslissingen genomen. Het zag er zo uit. Ik heb het hem niet gevraagd.
Een andere nieuwe werkelijkheid
Zat ik daar achter mijn beeldscherm, joggingbroek aan en net bloesje aan de bovenkant. 10.000 stappen? Nooit gehaald. Voor kerst heb ik supersonische AirPods gekregen, dus die ben ik dit jaar gaan gebruiken. Beeldbellen is zó 2020!
Betekent het nu dat we onze nieuwe werkelijkheid gaan invullen met oortjes? Ik wel. Voorlopig alleen persoonlijk/huishoudelijk en privé. Ik haal de vaatwasser leeg met mijn favoriete muziek op en zing luid mee. Ik oefen mijn Spaanse lesjes hardop en maak daar de nodige gebaren bij. Niemand die ze ziet, maar mijn woordenschat vergroot zich wel gestaag.
De betekenis voor onze communicatiedriehoek
Afgezien van de impact van mijn gebaren tijdens het meezingen van favoriete liedjes of het non-verbaal uiten van Spaanse woorden, vraag ik me wel af: wat betekent dit voor de verhouding inhoud/woordkeuze/performance? Verandert de verhouding naar:
- Woordkeuze: 50%
- Inhoud: 40%
- Performance: 10% (zijnde technische faciliteiten zoals goede Wifi en kekke Airpods)?
Wie zal het zeggen. De technologie drijft ons wel in een bepaalde richting en we moeten mee. Tenzij je natuurlijk Amanda Gorman bent en de kans krijgt om het inauguratiegedicht voor te dragen. Dan gaat communicatie 100% over woorden, 100% over performance en 100% over inhoud.
h.dekoning@feedbackconsulting.nl
http://www.mmfoundation.nl/nieuws
https://www.linkedin.com/in/heidi-de-koning-1705096/
#performance #inaugurationspeech #denieuwewerkelijkheid