Paarse krokodil

Het reclamefilmpje toont een moeder die met haar dochtertje bij de informatiebalie van een zwembad staat. Uit het gesprek tussen de moeder en de man achter de balie blijkt dat de dochter een opblaasbare paarse krokodil heeft achtergelaten bij het verlaten van het zwembad. Moeder en dochter komen die nu ophalen. De man achter de balie vraagt (verveeld) de moeder een formulier in blokletters in te vullen. Vervolgens moet ze ook nog de achterzijde invullen en als dat gedaan is, wordt het formulier wederom teruggeduwd met als opmerking: Morgenochtend tussen 9 en 10 inleveren bij de Dienst Recreatie. De vrouw reageert verbaasd: Maar hij staat daar, wijzend op de krokodil in de hoek. De man beaamt dat (Ja, hij staat daar), maar onderneemt geen actie.

De uitdrukking paarse krokodil staat inmiddels voor het probleem van de onredelijke bureaucratie. Het televisieprogramma Barend en Van Dorp introduceerde naar aanleiding van het succes van de spot een onderdeel in het programma waarbij een paarse krokodil werd uitgedeeld aan bedrijven die volgens uitgenodigde gasten grossierden inĀ  een woud aan regels en starre klantonvriendelijkheid. Daarnaast komen we dagelijks zelf in aanraking met situaties waarin de klantgerichtheid verder kan verbeteren. Kortom, er zijn genoeg aanleidingen om het klantgerichte denken en doen bij organisaties te blijven stimuleren.

De veranderconsultants van Feedback begeleiden organisaties graag tijdens processen waar het klantbelang nog meer centraal dient komen te staan. Dit zonder de resultaatdoelstellingen uit het oog te verliezen. Met de training klantgerichtheid wordt gedrag ontwikkeld waarmee medewerkers het verschil kunnen maken. Daarbij is er niet alleen aandacht voor klantgericht gedrag maar ook of dat klantgerichte gedrag leidt tot de beoogde beleving en klanttevredenheid. De training klantgericht handelen is verrassend, leuk en leerzaam, maakt impact en een einde aan het paarse krokodillen tijdperk.