Een bedrijf zonder strategie is bereid om alles uit te proberen.

Is de wereld beter af omdat jouw organisatie bestaat?

Stel je voor dat je een politiek en economisch systeem aan het bouwen bent, maar je weet niet jouw positie in de maatschappij, je klasse of sociale status. Hoe je bedeeld wordt met vaardigheden, intelligentie en kracht is onbekend aan je. Wat voor systeem zou je ontwerpen als je niet wist of je als witte man in een rijk land wordt geboren of als kind in een vluchtelingenkamp? Wat voor beleid zou je willen en hoe wil je dat organisaties zich gedragen? Het antwoord op dit gedachte-experiment van John Rawls ligt voor de hand. Respect, medeleven, menselijkheid en rechtvaardigheid zouden de kern van het systeem vormen. Het zou een stevige basis voor welzijn en waardigheid voor allen verschaffen en een systeem zijn waar de mens centraal staat en niet geld. Leiders, werk proactief aan zo’n toekomstbeeld. We staan te popelen om de wereld gezonder en rechtvaardiger te zien worden.

Het bovenstaande stukje tekst komt uit het boek NETTO POSITIEF (bestel hier), dat oud Unilever CEO Paul Polman en duurzaamheidsspecialist Andrew Winston schreven gericht op het creëren van een duurzaam bedrijf door meer te geven dan te nemen.

Een netto positief bedrijf verbetert het welzijn voor iedereen op wie het effect heeft. Voor iedere stakeholder te weten werknemers, leveranciers, sociale groeperingen, klanten en zelfs toekomstige generaties en de planeet zelf. Dit leidende principe vraagt om gerichte en effectieve samenwerking.