Dat zei mijn schoonzus tijdens een etentje deze zomer. Lukt ook aardig volgens mij, want toen ik begon als coach, zo’n 20 jaar geleden, lag het aantal coaches in Nederland rond de 40K. Nu ligt dat aantal op 140K. Coaches in enorme diversiteit; dat wel.
By the book
In die 20 jaar heb ik veel gezien, veel ontwikkeld; wijs geworden in het vak. Toen ik startte, zei een bevriend psychologe tegen me Als je niks hebt, doe je alles by the book en dat is ook zo. Ik had weliswaar een opleiding toegepaste psychologie achter de rug, maar dat was toch met name boeken doorwerken. Belangrijkste boek ‘Psychologie, een inleiding (2004)’; ik werd er door gegrepen en het is nog steeds mijn bijbel. Maar goed, dan maar by the book; je moet toch ergens beginnen. Ik heb heel wat modellen uitgelegd aan coachees.
Woorden doen ertoe
Hoe anders is dat nu. Ik gebruik nog steeds modellen, of liever gedachtegoeden; ze geven mij en coachee de zekerheid dat ‘we niet zomaar wat doen’. Ik gebruik ze nu eerder om zaken te duiden, te ordenen, woorden te geven aan de brij die zich soms in ons hoofd, werken en leven afspeelt. Want woorden doen ertoe. In Verbindende Communicatie (Marshall Rosenberg, Byron Katie) wordt glashelder dat het uitspreken van behoeftes en verzoeken een hoop gedoe kan voorkomen.
Als blogger kan ik wel inpakken
Maar de grootste verandering in de afgelopen jaren is toch wel de komst van AI. Ik ben niet zo’n early adopter, en, hoewel superpositief ingesteld, kan ik soms ook beren op de weg zien. In een eerder blog schreef ik: Ik kan wel inpakken als blogger. Want wat kan ik beter en origineler dan de wijsheid van alle chatbots bij elkaar? Dat dacht ik echt. En ook, ik ben eerder een diesel dan een pionier, en ik weet ik van mezelf: als ik iets omarm, dan ga ik er vol voor en laat het niet los. Ik ontleed, ontrafel, beschouw en analyseer. Zo ook de komst van AI.
Verleden – Heden – Toekomst
In de zomer dat iedereen coach wilde worden dacht ik dus na over wat AI betekent voor mij als coach en als blogger. Ik kwam tot de volgende, in mijn ogen, drie meest belangrijke inzichten per epoc.
In het verleden; zeg 10 jaar geleden
- Coaching was iets dat je nodig had ‘als er iets mis is met je’.
Word je gekoppeld aan een coach, dan ben je er sneu aan toe. - We gingen uit van de coachvraag en de meetlat.
Alles daartussen was het coachtraject dat je aanging met je coachee, alsof het een soort wiskunde was. De meetlat was doen, ook nog weleens opgelegd door de opdrachtgever. - Zelfhulpboeken en ook speakers als Anthony Robins, Ben Tiggelaar
Ze werden gezien als de goeroes op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. We gaven veel geld uit aan deze boeken en de congressen. Individuele cases toonden aan ‘hoe geweldig het leven ook voor jou ook kon worden als je dit boek las, of als je deelnam aan dit seminar’. De 7 habits van Steven Covey was ‘the way to go’.
Nu
- Nog steeds zijn er de zelfhulpboeken en de gedachtegoeden van toonaangevende denkers als Steven Covey, Marshall Rosenberg belangrijk.
Nu ligt het accent ook meer op de ervaring; welke lessen heb ik geleerd in mijn leven en hoe pas ik ze toe op mijn eigen unieke manier? - Persoonlijke ontwikkeling is één van de belangrijkste pijlers van de Z- generatie.
Heb je coaching, dan wordt dat gezien als een supergoeie move voor jezelf. En de inzichten die je opdoet gebruik je zeker niet alleen in je professionele leven. Ook in je sociale leven pas je ze toe én praat je erover. - Nog steeds is het zo dat het principe geldt ‘zonder coachvraag geen coaching’.
Én ‘ontwikkel jezelf ook nog steeds in het verlengde van de strategie van je bedrijf, je team’. Wel is het nu zo dat professionals meer aandacht en tijd besteden aan ‘Wat heb ik dan eigenlijk te ontwikkelen?’ als ik alle doelen in mijn professionele én privé- leven wil bereiken? Meer aandacht voor jouw eigen vertrekpunt dus.
In de toekomst; zeg over 5 jaar, want een horizon van 10 jaar lijkt me ondoenlijk; 3 trends om te omarmen
- Hybrid Coaching Models; datagedreven besluitvorming en aanpakken
Personal coaches zullen steeds meer gebruikmaken van AI-tools om hun diensten te verbeteren. Een hybride model waarbij menselijke coaches samenwerken met AI kan zorgen voor een combinatie van menselijke empathie en technologische efficiëntie. Bijvoorbeeld, AI kan data-analyse en patroonherkenning uitvoeren om coaches te helpen bij het ontwikkelen van gepersonaliseerde coachprogramma's. AI kan grote hoeveelheden data analyseren en coaches voorzien van inzichten die anders moeilijk te verkrijgen zouden zijn. Dit kan variëren van trends in het gedrag van cliënten tot voorspellingen over hun toekomstige prestaties. Data-gedreven coaching kan leiden tot effectievere en meer gerichte coachingstrategieën. - Efficiëntie en tijdmanagement
Met AI-assistentie kunnen personal coaches efficiënter werken. AI kan taken zoals het bijhouden van voortgang, het plannen van sessies en het verstrekken van herinneringen automatiseren. Dit stelt coaches in staat om meer tijd te besteden aan het persoonlijke aspect van coaching, zoals het motiveren en ondersteunen van hun cliënten. - Personalisatie
AI kan helpen bij het creëren van zeer gepersonaliseerde coachervaringen door continu te leren van de interacties met de cliënt. Dit kan variëren van het aanpassen van communicatiestijlen tot het ontwikkelen van op maat gemaakte oefenprogramma's of adviezen op basis van de unieke behoeften en voorkeuren van de cliënt.
Conclusie
De toekomst van personal coaching met de integratie van AI zoals ChatGPT ziet er veelbelovend uit, met verbeterde efficiëntie, personalisatie en toegankelijkheid. Echter, de menselijke factor blijft cruciaal en een evenwicht tussen technologie en menselijke interactie zal de sleutel zijn tot succes in dit vakgebied. Ondanks de opkomst van AI zal de menselijke touch in coaching waarschijnlijk onvervangbaar blijven; daar geloof ik in. Empathie, emotionele intelligentie en de mogelijkheid om diepe menselijke connecties te maken blijven unieke sterke punten van menselijke coaches. AI zal deze elementen eerder aanvullen dan vervangen.
Een beetje van Maggie en een beetje van mezelf
Bovenstaande geldt voor mij als coach. Voor mij als blogger is het inmiddels een kwestie van ‘een beetje van mezelf en een beetje van Maggie’, zo ook dit blog. Daar krijg je hele lekkere gerechten van. Ik raad het iedereen aan die coach wil worden.
- h.dekoning@feedbackconsulting.nl
- https://www.mm-foundation.nl/
- https://www.linkedin.com/in/heidi-de-koning-1705096/